Nová informatika, digitální technologie a kompetence
Předmět Informatika rozvíjí u žáků klíčové digitální dovednosti a znalosti, které jsou nezbytné pro orientaci v moderním, technologicky vyspělém světě. Žáci získávají přehled v oblasti informačních a komunikačních technologií a praktických dovedností v oblastech, jako je kybernetická bezpečnost, počítačová grafika, multimédia a základy programování. Předmět Informatika žákům nabízí komplexní přípravu na život v digitálním světě a pomáhá jim rozvíjet dovednosti potřebné pro praktické i odborné využití ICT technologií a informací.
Výuka začíná rozvojem základních digitálních kompetencí, mezi které patří také správná tvorba citací vyhledávání relevantních informačních zdrojů a efektivní práci s kancelářskými aplikacemi - tyto dovednosti studenti využijí po celou dobu dalšího studia. Dále získávají přehled o práci s počítačem, hardwaru a softwaru, kybernetické bezpečnosti a mediální výchově a naučí se psát "všemi deseti".
Dále se žáci seznamují:
- se základy práce s databázemi a tabulkovými procesory.
- s prací s počítačovou grafikou, kde rozvíjejí dovednosti ve vektorové grafice (Inkscape) a v rastrové grafice a úpravě fotografií (GIMP),
- s multimédii a práci s editorem videa a zvuku (DaVinci Resolve),
- se základy počítačových sítí a internetu. Studenti získávají základní přehled o principech fungování sítí a rozvíjejí své dovednosti při tvorbě webových stránek pomocí platformy WordPress,
- se základy programování a algoritmizace (programovací jazyk Python),
- se základy zpracování informací, včetně základů kryptografie, rozpoznávání plagiátorství a pokročilým využíváním digitálních technologií.
Digitální technologie - výukové mikrolekce
Učebnice:
https://www.imysleni.cz/ucebnice
Nová informatika v rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia
Informatické myšlení
International Certification of Digital Literacy and Digital Skills (ICDL) - vzdělávací a certifikační koncept
Studie: výsledky tříletého projektu mapování znalostí českých žáků a učitelů o fungování digitálních technologií
Odborná počítačová učebna je vybavena 25 stolními počítači a monitory značky DELL a Fujitsu, které spolu s dalšími počítači v učebnách a kabinetech splňují doporučené hardwarové požadavky pro MS Windows 10 Pro a MS Office 2019, což je základní využívaný software a je rozšířen o Apache Open Office, zdarma nabízené nástroje práce s grafikou, tvorby webových stránek apod.. Antivirová licence ESET PROTECT Essential On-Prem.
V minulém školním roce doplnila výbavu o 17 trinokulárních mikroskopů (Trino BioLab 40x-1000x).
V učebně informatiky je rovněž umístěno 50 tabletů značky iGET OUKITEL, které mohou učitelé využívat při výuce.
V rámci podpory práce doma poskytuje škola žákům a učitelům gymnázia (po dobu studia či zaměstnání) kompletní sadu MS Office ProPlus (nejnovější verzi), kterou lze nainstalovat až na deset zařízení (počítač, tablet, mobilní telefon).
Každému žákovi a zaměstnanci je rovněž zřízen Google účet (e-mail), přes který je prováděna veškerá školní korespondence.
Žáci se přihlašují také do systému AIS Moodle, který slouží zejména ke zprostředkovávání materiálů učitelů studentům.
Pro známkování a komunikaci škola využívá informační systém SOL (Škola OnLine). Přihlašovací údaje do těchto informačních systémů dostávají žáci vždy na začátku školního roku.
Mediální výchova
Mediální gramotnost představuje soubor poznatků a dovedností, které člověku umožňují nakládat s mediální produkcí, jež se mu nabízí, účelně a poučeně, dovoluje mu média využívat ku svému prospěchu a dává mu nástoje, aby dokázal ty oblasti mediální produkce, které se jim snaží skrytě manipulovat, odhalit.
Mediální výchova se zaměřuje na to, aby ve studentech – pomocí rozborů reálné mediální produkce a prostřednictvím vlastní tvorby mediálních produktů a osvojování poznatků o fungování médií ve společnosti – soustavně rozvíjela jejich schopnost kriticky a tvořivě nakládat s médii a jejich produkcí, využívat mediální nabídku a udržovat si od ní odstup.
Tématické okruhy:
- Média a mediální produkce
- Mediální produkty a jejich významy
- Uživatelé
- Účinky mediální produkce a vliv médií
- Role médií v moderních dějinách